Brev:
Mad og motorik - 8 mdr.
5. august 2021
Alder:
8 mdr.
Mad og motorik - 8 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar på sidste brev – det går nogenlunde med dagsrytmen, selvom P er begyndt at ville af med dagens 3. lur – mod så til gengæld ofte at sove længere lure de to gange, han så gør det. Fantastisk, tingene sådan kan ’vende’ af sig selv! 😊
Jeg har et par spørgsmål omkring mad – og også lidt om motorik i den forbindelse.
Måltiderne har aldrig været helt lette – men på det seneste er de for det meste blevet lidt af en prøvelse.
P er begyndt ikke at ville spise særlig meget grød om morgenen og mos til frokost. Samtidig er hans motorik i hænderne ikke fantastisk (synes jeg), så hapsere og andet småt er svært for ham at håndtere. Han kan godt få et par stykker op til munden, men han mister let tålmodigheden med og interessen for det (siden 5 mdr – måske tidligere – har han primært at brugt tommel- pege og langefinger til at gribe (alt) med uden det dog er blevet et pincetgreb som sådan – nogle gange bruger han begge pegefingre til at guide noget op til munden – sjovt at se på men ikke så effektivt :D Det hjælper nok heller ikke på tålmodigheden).
Hvis vi laver rugbrødsstave med noget smørbart pålæg på, vil han nogle gange godt sidde med dem. Men - han sidder ofte og siger sin ’brokkende’/utilfredse lyd gennem hele måltidet, så et eller andet passer ham ikke…
Til aftensmad er han begyndt at virke glubende sulten og spiser nemt 2 dl mos med kød/pastasauce e.l. (eller færdigmad, hvis det er en af de dage 😉), det som regel uden nogen form for brok.
Har du nogen ideer til, hvordan vi kan gøre måltiderne mere hyggelige for ham, så han ikke bliver så frustreret? Vi prøver at aflede ham med snak/sang/mimik mv., men det virker kun i begrænset omfang. I hvor stort omfang skal vi lade ham sidde med det hele selv og stole på, han spiser det, han har brug for? Tænker, han stadig er lige lille nok til helt selv at kunne styre det?
Mht. motorikken i hans hænder, så vil han meget gerne sidde med stave af agurk/rugbrød. tvebakker og veggie sticks og gnave i dem, og han sidder også meget gerne med en ske og bider i den (også før tænderne meldte sig).
Han forbinder dog slet ikke skeen med mad og forsøger ikke at stikke den ned i grøden eller mosen. Samtidig lader han heller ikke til at fange, at han kunne bruge hænderne til at spise det med – han vil gerne stikke dem ned i maden, men oftest kigger han dybt undrende/skeptisk på sine hænder – og han fører dem i hvert fald aldrig til munden med mos/grød på. Er det normalt i hans alder?
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det er fordi han ikke kan lide at mærke de konsistenser på sine fingre, eller om det er fordi han ikke laver koblingen til at spise selv… Eller har jeg bare en helt forkert opfattelse af, hvordan babyer spiser, når de er 8 måneder? :) Hvis det er noget, vi skal hjælpe ham lidt videre med, hvordan gør vi så bedst det?
Samtidig gør han ikke rigtig anslag til at ville gribe om de glas/kopper, han får vand af. Han drikker faktisk rigtig pænt – normalt spilder vi kun, når han trækker hovedet tilbage og vi ikke får fjernet glasset hurtigt nok. Men vi kan ikke engang få lov at tage hans hænder hen og holde om glasset – han stritter imod (det gør han generelt, når det drejer sig om hans hænder/arme). Vi har købt sådan nogle øvekopper, der mest af alt ligner en sutteflaske med hank, og her vil han nogle gange gerne tage om håndtagene og fører også gerne tuden til munden – dog uden at vippe kruset. Når vi forsøger at hjælpe med det, slipper han håndtagene. Er det bare et skridt på vejen i hans udvikling af teknikken, eller er han blevet lidt magelig? Kan – og bør – vi gøre noget for at hjælpe ham på vej med det?
Mange hilsner
Moren